Educatief Review Speelgoed, Spellen & Spelen

• REVIEW • Stratego Junior: Disney legt de basis voor “Grote Mensen” spelletjes

review Stratego Junior Disney
Cassandra

Ben jij team Disney schurk zoals Kapitein Haak of Muffassa? Of hoor je liever bij de helden zoals Mickey Mouse, Peter Pan of Alladin? En beter nog; weet jij met jouw team als eerste de schat van jouw tegenspeler te vinden? Wij kregen Stratego Junior Disney opgestuurd en mijn dochter speelde uiteraard de held en mama was de schurk…As usual, ook in real life…
In deze review laten we je zien hoe je Stratego Junior Disney speelt en wat we ervan vonden, lees je mee?

Leg alvast de basis voor “grote mensen” spelletjes

Wij spelen hier in huis regelmatig spelletjes, zowel bord- en kaartspellen als online. Met vrienden hebben we elke maand een board game avond en onze dochter is inmiddels ook geïnfecteerd met het spellenvirus. Ieder jaar krijgt ze met de feestdagen een nieuw spel en dit jaar was dat Stratego Junior Disney. Uiteraard wilde mevrouw graag team blauw zijn met de helden, dus mama (of papa, we hebben het uiteraard meermaals gespeeld) mocht de schurken spelen: team rode kastelen en torens. Tsja, als ouder ben je nogal eens de schurk, ook in het echte leven. Hoort bij de leeftijd zal ik maar zeggen haha!

Met Stratego Junior Disney leg je nu alvast de perfecte basis waarmee jouw kinderen jou later kunnen verslaan tijdens “grote mensen” spelletjes. Zo kunnen ze alvast wennen aan de opzet van het originele Stratego spel, wat net als Stratego Junior Disney ook is uitgegeven door Jumbo. Een potje duurt om en nabij een kwartier tot 20 minuten en je kunt twee varianten spelen: Stratego Quest; geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar en Stratego Triumph, wat geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar.

review Stratego Junior Disney

Dit zit er in de doos van Stratego Junior Disney:

In de doos vind je de volgende onderdelen om het spel op te zetten:

• 32 kleine kastelen (16 rode kastelen en 16 blauwe kastelen)
  • 6 grote torens (3 rode torens en 3 blauwe torens)
  • speelbord
  • 1 dobbelsteen
  • 38 kartonnen Disney karakters: schurken en helden
review Stratego Junior Disney

Hoe speel je Stratego Junior Disney?

In het kort: Ieder team heeft 16 kastelen en 3 torens. Op elk van deze speelstukken staat een Disneykarakter. Zo is team rood een verzameling van Disneyschurken en team blauw een verzameling van Disneyhelden. Op één van de torens staat de schat, die wil je als eerste te pakken krijgen! Maar wil je tegenstander bij de schat komen, dan moet hij wel eerst de kastelen veroveren die ervoor staan.

Zo speel je Stratego Quest:

Deze variant doet ons heel erg denken aan Memory en speel je met een dobbelsteen. Stratego Quest is de perfecte kennismaking met Stratego, te spelen vanaf 4 jaar, en is daarnaast ideaal om het geheugen van je kind te trainen. De dobbelsteen bevat kleuren, wat weer handig is wanneer je kind nog niet alle cijfers beheerst. De kleuren staan weer in verbinding met de Disney figuren.

Team rood begint met spelen, je gooit om en om met de dobbelsteen. Wanneer je hebt gegooid mag je een kasteel van je tegenstander omdraaien, is het verborgen plaatje hetzelfde als het plaatje wat je hebt gegooid, dan mag je het kasteel van het bord afpakken. Is het een ander plaatje dan moet je hem laten staan. Het is dan dus belangrijk dat je onthoudt welk symbool waar staat, zodat je hem bij een volgende keer wel kunt weg spelen.

Ter voorbeeld: stel je gooit de leeuwenkoning met de dobbelsteen, en op het kasteel wat je pakt staat ook dit plaatje, dan mag je hem dus van het bord afhalen.

Je begint altijd eerst met het wegspelen van de speelstukken op de eerste rij met kastelen. Zodra je een kasteel hebt weggespeeld, maak je een weg vrij naar de volgende rij en zo kom je op den duur bij de torens uit. Onder één van deze torens zit een schatkist verstopt, wanneer je deze hebt gevonden ben je de winnaar!

review Stratego Junior Disney

Speluitleg Stratego Triumph

Tijdens deze versie van Stratego Junior Disney kun alle speelstukken (kastelen) verplaatsen, behalve degene met een X als verborgen symbool. Deze stukken moeten blijven staan en blokkeren dus de weg.

Ben jij aan de beurt? Dan verplaats je je kasteel naar een leeg vakje, deze moet aangrenzend zijn. Je mag niet schuin over het bord lopen, dus verplaats opzij of vooruit. Je mag een ander kasteel uitdagen om deze weg te spelen. Je draait dan beide kastelen om en bekijkt de nummertjes die erop staan. Je vergelijkt de nummers. Nummer 6 is het sterkst en 1 is uiteraard het minst sterk. Er zijn overigens wel wat uitzonderingen. Zo is 1 bijvoorbeeld zo magisch sterk genoeg om nummer 6 te verslaan en kun je met nummer 3 als enige de X verslaan in het Stratego junior Disney.

Vervolgens kunnen er nu 3 dingen gebeuren: Winst, gelijkspel of verlies

• Winst? Dan verplaats je het speelstuk van de tegenstander naar z’n originele plek.
  • Gelijkspel? Beide kastelen dienen van het speelveld verwijderd te worden
  • Verloren? Verwijder jouw kasteel, die van de tegenstander blijft staan.

Kastelen weggespeeld en een weg weten te banen naar de torens? Dan is het tijd om de torens aan te vallen. Hier bevindt zich namelijk, net als bij Stratego Quest, de schatkist en die wil je vinden om winst te behalen!

review Stratego Junior Disney

Conclusie

Wij vinden Stratego Junior Disney een heel erg leuk spel. Leia is erg fanatiek met het onthouden van de kleuren en blijkt ook er erg goed in te zijn. Ze weet zowel mij als haar vader flink in te maken haha. Nu wil ik eigenlijk wel de volwassen versie eens met haar uitproberen, denk dat ze die namelijk ook prima kan spelen. Aanrader dus!

Totaalscore van Stratego Junior Disney:

vijf boksen

Facts