Educatief Papa-tips Samen dingen doen

FIFA 11+ Warming Up: Minder blessures, Meer sport!

Mijn mannen zijn nu bijna 13 en staan het liefst de hele dag op het voetbalveld met hun vrienden. Ze zitten echter óók volop in de puberteit. Dat betekent groeispurten en -pijntjes, een wervelwind aan hormonen, slungelig rondslingerende ledematen, frustraties die af en toe fysiek geuit moeten worden. En wat helaas ook bij deze fase hoort, is een fors verhoogde kans op blessures. Benieuwd hoe je blessures kunt voorkomen? Ik leg je alles uit over de FIFA 11+ Warming Up!

Apetrots

Als stoere papa is er weinig leuker dan je kind te zien sporten: enthousiast, vol passie en overgave. Echt ervoor gaan, dromen najagen! Mijn vader was vroeger mijn grootste supporter, en nu mag ik dat voor mijn eigen kids zijn. Winst of verlies; ik ben net zo trots op hoe ze het doen. En ik vind het supervet dat ik ze ook nog eens mag helpen, door ze te trainen.

Geen achtergrond? Geen probleem!

Zelf heb ik geen voetbalachtergrond, maar ik heb vroeger wel heel veel gesport en ik hou ook van de wetenschap achter de sport. Daarom train ik samen met Frank, een verdienstelijke (ex-)voetballer met trainersdiploma en al. Hij doet het voetballende deel, ik doe een stukje begeleiding in de vorm van assisteren, coachen, statistieken en: de warming up. En vanuit dat perspectief kwam ik uit bij de FIFA 11+ Warming Up.

Wel of niet rekken?

Ik weet het; als je te vaak “vroeger” of “in mijn tijd” gebruikt, ben je al snel een ouwe lul. Maar in dit geval is het wel een heel belangrijke nuance: vroeger, in mijn tijd, werd er veel tijd en aandacht geschonken aan stretching, het rekken van de spieren. Inmiddels zijn er echter meer dan honderd onderzoeken gedaan naar de effecten van rekken en is de conclusie verrassend genoeg: niet doen.

Dat was even lekker kort door de bocht, maar (statisch) rekken voor het sporten heeft een negatief effect op de explosiviteit en de maximale spierkracht. Het kost je spieren tussen de 20 en 60 minuten om te herstellen van statische rekoefeningen, voordat weer een optimale sportieve prestatie geleverd kan worden. Da’s dus niet handig, zo vlak voor een wedstrijd…

Ik ga niet te diep in op deze materie, niet nu in ieder geval; het is gewoon om even duidelijk te maken waarom stretching niet voorkomt in de FIFA 11+ Warming Up.

Wat is die dan FIFA 11+ Warming Up?

De FIFA 11+ warming up is een compleet blessurepreventie programma voor iedere training en wedstrijd. Het is in 2006 ontwikkeld door de wereldvoetbalbond FIFA en is een uitbreiding van het FIFA 11 programma. Het wordt wereldwijd ingezet als warming up programma om blessures te voorkomen.

Hoe werkt het?

Het programma bestaat uit 3 delen: een blok met dynamische loopvormen, gevolgd door een blok gericht op kracht, explosiviteit en balans. Tot slot nog een blok dynamische loopvormen, en dan ben je niet alleen goed opgewarmd en klaar om te beginnen aan je training of wedstrijd; je hebt tevens gewerkt aan je conditie, je spierkracht en je coördinatie. Win-win!

Er zijn twee voorwaarden om het FIFA 11+ Warming Up programma te laten slagen:

  • Volg het programma zo nauwkeurig mogelijk. Dat wil zeggen: de juiste volgorde handhaven, geen onderdelen eruit halen. Goed werk heeft écht een beetje tijd nodig. In het begin ongeveer 25 minuten, later kan het in een kwartiertje.
  • Volg het programma consequent en minimaal twee keer per week. Ga niet iedere maand een keer “leuk het programma doen”, en ga het ook niet combineren met andere warming up varianten: dit is je warming up, meer heb je niet nodig.

Klinkt ingewikkeld

FIFA 11+ Warming up ingewikkeld

Is het écht niet. Lees rustig verder en je komt een gratis boekje tegen waarin alles staat beschreven en uitgelegd, en ook nog een paar supergoede video’s waarmee letterlijk iedereen de FIFA 11+ Warming Up in zijn of haar team kan uitleggen en succesvol toepassen. Serieus: iedereen kan dit!

Wat levert het op?

Afgezien van de hiervoor genoemde voordelen, is er ook hele concrete data over het rendement van de FIFA 11+ Warming Up. In het British Medical Journal, één van de meest gerenommeerde medische bladen ter wereld, staan diverse publicaties over de positieve effecten van dit programma:

  • Een onderzoek onder 62 teams uit de Amerikaanse Division I en II toonde een vermindering van het aantal blessures van 46,1 %.
  • Uit een Noors onderzoek onder bijna 1900 voetbalsters bleek het risico op zware blessures verminderd met 55%, en op blessures in het algemeen zelfs 68%.
  • Vergelijkend onderzoek tussen het ‘oude’ FIFA 11 en het vernieuwde FIFA 11+ Warming Up programma toonde een daling in het aantal blessures van 39%.

Afijn, het moge duidelijk zijn: dit programma werkt!

En het is dus niet ingewikkeld?

Nope! Je hebt niet meer nodig dan wat pionnetjes, ballen en een stopwatch. En om het nóg makkelijker voor je te maken heb ik een boekje voor je samengesteld. Hier vind je alle oefeningen, een heldere uitleg, aanwijzingen en aandachtspunten, duidelijke afbeeldingen: het kan niet mislukken!

Blogpapa’s cadeautje: gratis FIFA 11+ Warming Up boekje!

Dit boekje kun je gratis en zonder verplichtingen downloaden als PDF, door simpelweg op het plaatje hieronder te klikken:

Downloaden. Gewoon doen. Echt!

FIFA 11+ Warming Up videos

Om je alvast op weg te helpen heeft de University of Iowa Health Care een paar fantastische video’s gemaakt. Deze laten superduidelijk zien wat de bedoeling is.

Nou, met deze video’s en het boek moet het vast en zeker gaan lukken. Heel veel succes, trainer!

Vragen, suggesties of opmerkingen? Gooi ze gerust in de comments hieronder!






∼∼∼ Op Blogpapa.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ∼∼∼

No Comments

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.