Persoonlijk

Fietsen wordt “Gaev”! Maar wat is dat eigenlijk?

Fietsen is Gaev

Ik heb inmiddels wel een leeftijd bereikt waarop je regelmatig praat over “Vroeger”. Maar niet in de zin van: “Vroeger was alles beter” hoor! In tegendeel zelfs; ik ben ervan overtuigd dat het leven vandaag de dag minstens net zo goed is als vroeger. Anders, dát wel, maar zeker niet minder goed. Zo weet ik nog dat ik vroeger maar liefst 11 kilometer naar school moest fietsen. En hoewel fietsen hartstikke gezond is en eigenlijk ook best wel leuk als je eenmaal onderweg bent, is het nooit zo mijn ding geweest.

Moet ik dan voor altijd blijven fietsen?!

Sterker nog; dank zij die 22 kilometer per dag (ik moest natuurlijk na school ook weer terug) kreeg ik een behoorlijke hekel aan fietsen. Toen ik daarna ging studeren werd het er niet beter op: de enige manier om snel dwars door de stad te geraken, was immers… met de fiets. En daarbij: een fiets kost ook (bijna) niks om te rijden! Voor een arme student was dat best een zwaarwegend argument. Al met al vreesde ik dat mijn hele leven lang veroordeeld zou blijven tot de fiets.

Vroeger is geweest

Tegenwoordig sta ik een heel stuk positiever tegenover fietsen. Wijsheid komt met de jaren, zullen we maar zeggen 😉 Maar daar zijn wel ettelijke jaren overheen gegaan! Laat ik eerst eens toelichten waarom ik vroeger zo’n bloedhekel had aan fietsen. En dan vertel ik daarna waardoor mijn mening 180 graden werd bijgesteld. Spannend!

Van fietsen word je nat

Kijk, als het regent dan word je nat. Simpel. En dus kreeg ik op de middelbare school zo’n regenpak van mijn ouders. Dat hield weliswaar de regen min of meer tegen, maar de combinatie regenpak + zweterige puber was verre van ideaal. Als ik op school arriveerde, gutste het zweet in straaltjes onder uit de pijpen van mijn regenpak. En die lucht!

Zelfs als het niet regende en ik naar school kon fietsen zonder dat verschrikkelijke zweetrubber om mijn lijf werd ik nat! Ik weet niet hoe het met jou gesteld was als puber, maar ik zweette als een otter bij de minste of geringste inspanning. En 11 kilometer fietsen was niet bepaald een geringe inspanning. Volgens mij heb ik mijn hele middelbare schooltijd gestonken…

Als student kwam ik steevast overal te laat, en had ik dus altijd haast. Rustig fietsen zat er niet in voor mij; ik ging altijd overal met een noodgang naartoe. En zo kwam ik dan altijd bloedheet en kleddernat aan bij colleges. Of bij de training. Of bij de supermarkt (die ging toen nog om 18u00 dicht). Of bij de kroeg, omdat ik had afgesproken met vrienden (om te studeren natuurlijk).

Het omslagpunt (of: hoe fietsen eindelijk leuk werd)

Enkele jaren geleden veranderde mijn visie op fietsen drastisch. Ik kreeg toen namelijk een elektrische fiets van mijn vader. Ik wist niet wat me overkwam! Het was een kleine 20 kilometer van mijn ouders naar huis, dus dat leek me wel een prima testrit. Het waaide behoorlijk hard, maar gelukkig was het wel droog. Ongeveer 45 minuten later stond ik voor mijn voordeur: geen druppeltje zweet, geen centje zadelpijn en heerlijk uitgewaaid. 🙂

Als ik sindsdien ’s avonds op stap ga of sporten, dan fiets ik “in standje 1” relaxt naar het dorp of het sportpark en kom daar fris en fruitig aan. Geen klamme rug, geen zweet op het voorhoofd. Op de terugweg zet ik hem een standje hoger en ben ik in no time weer thuis. Wat een luxe!

Zo fietste ik nu al twee jaar rond, naar volle tevredenheid. Tot ik een tijdje geleden werd benaderd met de vraag of ik eens een e-bike wilde uitproberen voor BSP. Ik kende het merk eerlijk gezegd helemaal niet, maar dat kwam waarschijnlijk ook doordat ik me er nooit in had verdiept. Ik had mijn e-bike cadeau gekregen en had me nooit verder verdiept in wat er zoal rondreed aan e-bikes. Dat leek me dus wel erg leuk om nu eens te doen!

Vol verwachting

Het model dat ik zou gaan uittesten was de honinggroene Gaev van BSP, een prototype van een e-bike die binnenkort verkrijgbaar zou zijn. Ik was echt wel heel benieuwd hoe hij eruit zou zien, al was het maar omdat ik niet zo goed wist wat ik me moest voorstellen bij de kleur “honinggroen”. Honing is toch niet groen? Anyway; toen de vrachtwagen voor de deur stopte klopte mijn hartje dus vol verwachting. En daar werd hij uitgeladen…

Wat. een. vette. fiets. is. dit.

Fietsen is Gaev!

Het woord ‘Gaev’ betekent ‘Stoer’ in het Deens en die naam is dan ook méér dan terecht! De Gaev (zeg maar gewoon: “gaaf”) is namelijk superstoer vormgegeven. Ik weet nog steeds niet precies waarom het ‘honinggroen’ heet, maar de kleur is echt heel mooi. Qua vormgeving en stijl gaat de Gaev een beetje terug naar de jaren zeventig maar dan strak in de mat-metallic lak, voorzien van state of the art technologie en slimme oplossingen.

De robuuste wielen met stevige spaken, een metalen kettingkast en spatborden en een oversized stalen frame: het design van de Gaev is bijna ontzagwekkend. Maar tegelijkertijd ziet hij er heel elegant uit.

Da’s pech, beeldscherm weg

Op mijn eigen fiets zit een beeldscherm waarop van alles is af te lezen: snelheid, ondersteuningsniveau, afgelegde kilometers, hoe vol de batterij nog is etc. Dat vonden de vormgevers echter niet passen in het strakke seventies design: weg ermee! Wil je nu tóch iets te lezen hebben tijdens het fietsen, dan is dat geen probleem: de Gaev kan namelijk met een paar tikjes op je telefoon gekoppeld worden aan de gratis E-Tube app. Er is overigens wel een vast display verkrijgbaar hoor, het is gewoon zonde van het design.

Less is more

Wat niet bijdraagt aan het prachtige plaatje, is weggelaten of flink gestileerd: geen stapel tandwielen met derailleur, maar een elegante naafversnelling. De verlichting is klein maar stijlvol en is tijdens het fietsen eenvoudig aan en uit te zetten. De versnellingsschakelaar valt nauwelijks op in het handvat en de bediening van de motor zit in een piepklein kastje met een knopje en twee LED-lampjes. Zelfs de fietsbel is elegant maar effectief.

Werkelijk álles aan deze stoere citybike klopt gewoon!

Hoe zit het met de powerrrr?

Oké, hij ziet er dus te gek uit, maarre: hoe zit het met de “e” in e-bike? Nou: dat zit wel lekker! De motor is krachtig, maar soepel: je hebt niet meteen het gevoel dat je gelanceerd wordt, als je ineens naar volle ondersteuning gaat. Deze Shimano Steps 5000 schijnt de lichtste fietsmotor in zijn klasse te zijn, maar dat is aan de prestaties totaal niet te merken. Hij fietst heerlijk! Zonder al te veel moeite reed ik, met een stevig briesje in mijn gezicht, naar de 35 kilometer per uur.

Ik heb hem natuurlijk niet lang genoeg gehad om iets te kunnen zeggen over de levensduur van de accu, maar ik heb wel even gegoogeld en hij komt eigenlijk overal als ‘uitstekend’ uit de bus. Dat geloof ik best. 🙂

De bediening bestaat uit drie ondersteuningsniveaus die worden bediend met één knopje en twee lichtjes (zie de foto hierboven). Het groene lampje in het batterij-icoontje geeft aan dat hij aan staat, en het andere lampje geeft de mate van ondersteuning aan, in vier kleuren.

Meer design betekent vaak minder comfort

Tja, daar kan ik kort over zijn: dat is hier dus niet het geval. De Gaev fietst superfijn, is licht en wendbaar en als het kon dan zou ik hem zó inruilen voor mijn eigen elektrische fiets.

Kijk, als je een elektrische fiets zoekt omdat je niet meer zo mobiel bent, of omdat je iedere dag twee kinderen naar school moet brengen, dan is dit niet jouw model. Dan wil je een lage opstap, een dubbele standaard, een stuurslot, voor- én achterdrager; een echte familiefiets.

Maar dit? Dit is een fiets waar je mee voor de dag kunt komen. Ik heb mijn eigen elektrische fiets al twee jaar, maar in die twee jaar hebben er minder mensen iets over gezegd dan in de afgelopen twee weken. Sterker nog: mensen spraken mij aan, maar keken naar de fiets. Dat is niet eens overdreven! En ook niet heel netjes, maar goed…

Conclusie

Ja, wat moet ik nou zeggen? “Leuk om te hebben, zo’n ding”, of: “je maakt er gegarandeerd overal de blits mee”? Eerlijk gezegd wilde ik dat ik hem nooit had mogen uittesten! Want nu moet ik weer verder op mijn oude fiets, die lomp zwaar is, iedere week moet worden opgeladen en waar werkelijk niemand naar omkijkt. Het enige voordeel dat mijn fiets heeft, is dat hij niet zomaar gestolen zal worden.

En dan heb ik dus tóch nog een fors minpunt over de Gaev gevonden: je moet er echt een heel goed slot op zetten!






∼∼∼ Op Blogpapa.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ∼∼∼

Comments

comments

No Comments

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.