Bloglife Educatief Zakelijk

Een goed blog begint en wint op Google

mijn blog website
Arno
Laatste berichten van Arno (alles zien)

Als blogger moet je meer vaardigheden hebben, dan alleen maar ‘leuke stukjes kunnen schrijven’. Er komt namelijk best wel wat kijken bij het opzetten van een blog. Zeker als je dit op een professionele manier wil doen. Wil je weten hoe dat ongeveer in zijn werk gaat? Komt ‘ie dan!

Een goede naam

Uiteraard wil je, om te beginnen, de perfecte naam voor jouw blog verzinnen. Eentje die net zo leuk of grappig is als jij, en die goed beschrijft wat jij te vertellen hebt. Maar: hij moet voor andere mensen ook herkenbaar en gemakkelijk te onthouden zijn. De naam: “www.arnoverteltleukeverhaaltjeswaarinzijnkinderenvaakeenrolspelen.eu” beschrijft misschien uitstekend wat ik graag wil vertellen, maar niemand gaat dat onthouden! En je krijgt ook hele brede visitekaartjes. Uiteindelijk kwam ik dus op: “Blogpapa.nl”. Lekker kort, makkelijk te onthouden en het dekt prima de lading van mijn blog.

De keuze voor een website

De volgende stap is kiezen op welk “platform” je wil gaan schrijven. Ga je voor een gratis website zoals wordpress.com of wix.com, of wil je een website waar je voor betaalt? Mijn tip: doe het meteen goed! Iedereen weet diep van binnen wel: “gratis” komt altijd met voorwaarden. In het geval van websites geldt dat zeer zeker óók. Het gaat hier te ver om uit te leggen hoe die vork precies in de steel zit, maar waar het op neerkomt: voor een paar euro kun je een fatsoenlijke website opzetten. Doen! Het platform van mijn keuze was wordpress.org (dus niet wordpress.com!) en daar ben ik tot op de dag van vandaag heel gelukkig mee. 🙂

Roepen in de woestijn

Je hebt een pakkende titel, je hebt een leuke site gebouwd en je hebt al een paar superleuke stukjes geschreven, maar niemand kent je. Dus hoe komen ze ooit op jouw blog terecht? Ik noem dat: roepen in de woestijn. Je kunt net zo hard en zo lang roepen als je wil; geen kameel die het hoort. Zonde van al die energie die je er tot nu toe in hebt gestopt! Dit is dan ook het punt waarop de meeste bloggers stoppen en besluiten toch maar iets anders te gaan doen met hun tijd.

Google is je beste vriend

Stel nu, je bent een kamelendrijver. En je hebt gehoord over een kamelenfluisteraar die zelfs de meest overspannen kameel tot rust kan brengen met zijn leuke verhaaltjes. Hoe ga je dan uitzoeken waar die man te vinden is? Juist: je googelt hem! Voor de kamelenfluisteraar in kwestie is het dan natuurlijk wel van belang, dat je hem kunt vinden op Google, en liefst bovenaan in de zoekresultaten. Voor de duidelijkheid: die kamelenfluisteraar ben jij, beginnende blogger die staat te roepen in de woestijn.

En daar hebben we de kern te pakken: hoe zorg je ervoor dat iemand je kan vinden op Google? Daar zijn een heleboel manieren voor, maar de meeste daarvan kosten geld. En dat heb je waarschijnlijk niet als beginnende blogger… dus: wat moet je dan?

Social Media

Social Media platforms zijn vrijwel allemaal gratis. En nog mooier: er komen iedere dag hordes mensen. Je kiest dus een aantal platforms die goed passen bij jouw blog en bij de mensen die je graag wil bereiken. In de meeste gevallen kom je al snel bij Facebook, Twitter, Insta en misschien LinkedIn, TikTok of Twitch. Daar kun je jouw leuke stukjes delen met je vrienden en proberen mensen naar je website te lokken met een prikkelende teaser, een winactie of leuke plaatjes.

Ook je contactpersonenlijst; vrienden, familie en kennissen, zijn een goede bron om te beginnen: stuur ze een mailtje met het nieuws van jouw nieuwe website en vraag ze om jou te steunen door je site te bezoeken, je socials te liken en misschien wel te abonneren op je nieuwsbrief. Zolang je hier tijd voor hebt, is dit de beste manier om te groeien: mensen gunnen elkaar nou eenmaal graag iets. Zeker als het gratis is.

Search Engine Optimization

Maar er is ook nog een andere manier om hoger te scoren in de Google zoekresultaten en zo mensen naar je website te krijgen. Search Engine Optimization, ofwel SEO, is de tovenarij waarmee je steeds hoger in Google kunt komen. Voor SEO geldt hetzelfde als voor die “gratis” websites: er zit een flinke hap informatie achter die je moet consumeren en daar hebben we in dit artikel niet alle ruimte voor. Maar een klein stukje uitleg moet wel kunnen.

Zoals de naam al aangeeft: SEO gaat over het optimaliseren van je website, voor zoekmachines. En Google is de grootste zoekmachine ter wereld, dus eigenlijk betekent SEO niet meer dan: je website zo goed mogelijk aanbieden aan Google. Google is namelijk voortdurend bezig om iedere website die er op het internet te vinden is te lezen, te categoriseren, een waardering te geven en een plekje te geven in de Google ranking. Hoe sneller en gemakkelijker dat lukt, hoe hoger je komt in de zoekresultaten.

kamelen.nl

Het meest ouderwetse voorbeeld van SEO: stel, er zijn twee websites over kamelen. De ene site heet: “kamelen.nl” en op iedere pagina van die website komt 30 keer het woord “kameel” voor. De andere website heet “hetschipvandewoestijn.nl” en beschrijft op prachtige en informatieve wijze hoe het Schip van de Woestijn leeft. Op de hele website wordt één keer uitgelegd dat “Schip van de Woestijn” een bijnaam is voor een kameel.

De kamelendrijver heeft inmiddels zijn laptop aangezwengeld, gaat naar Google en typt in: “professionele hulp voor mijn kameel”. Welke website verwacht je dat er hoger zal staan in de zoekresultaten: kamelen.nl of hetschipvandewoestijn.nl? Inderdaad: de website waar op iedere pagina 30x het woord “kameel” staat.

Kamelen tellen werkt niet meer

Hoe simplistisch, ouderwets en achterhaald dit voorbeeld ook is: het klopt in de basis eigenlijk best goed. Die basis is namelijk: zorgen dat Google op je website kan vinden waar het naar op zoek is. Gelukkig is Google inmiddels véél slimmer geworden dan alleen maar het aantal keren te kunnen tellen dat een zoekwoord op een pagina voorkomt. Sterker nog: Google is bijna in staat te “begrijpen” wat er in een tekst wordt verteld. Dat zorgt ervoor dat spammerige websites steeds succesvol worden en goed opgebouwde, informatieve en SEO-vriendelijke teksten beter scoren. Jeejj!! Het enige wat jij nu dus nog moet leren: wat is in godsnaam een “SEO-vriendelijke tekst”?

Waar het kiezen van een naam, het bouwen van een technisch goede website en het inrichten van social media kanalen in principe éénmalige acties zijn, is het schrijven van SEO-vriendelijke teksten iets wat iedere dag terugkomt. Belangrijk dus, dat je dit leert. En dat je dit, iedere dag weer, zorgvuldig toepast. Het vormt het verschil tussen roepen in de woestijn en roepen bij Humberto aan tafel.

Het is allemaal geen hogere wiskunde

SEO wordt vaak een ‘wetenschap’ genoemd, maar eigenlijk valt dat best mee. Als je de basisregels goed begrijpt, wordt het steeds gemakkelijker om goede teksten te schrijven en steeds beter te scoren. Toch raad ik je van harte aan om, eens in de zoveel tijd, een cursus of workshop SEO te doen. Een SEO cursus volgen zorgt voor het opfrissen van je kennis en je leert wat er in de tussentijd veranderd is in de SEO spelregels. Er zijn ook allerlei tools, zoals Yoast, die je kunnen helpen om alert te blijven en die je tips geven om je website te blijven verbeteren.

Als je een goede blognaam hebt, je website solide in elkaar zit, je socials goed zijn bijgehouden en je teksten goed zijn opgebouwd, mag je jezelf gerust een SEO-rammer noemen!

Hoe ik blog

Mijn blogfilosofie is simpel: ik probeer altijd interessante en informatieve teksten te schrijven, in mijn eigen stijl maar met respect voor de taal- en grammaticaregels. Als ik klaar ben lees ik mijn tekst door en probeer me hierbij te verplaatsen in de lezer. Als de tekst dan voor mijn gevoel helemaal in orde is, kijk ik nog even in mijn SEO-tools of die nog een laatste tip of suggestie hebben. Die pas ik soms toe en soms ook niet: eigen stijl vind ik minstens zo belangrijk als die laatste 2% optimalisatie. Verder zorg ik ervoor dat mijn website er goed uitziet en technisch goed in orde is.

En aangezien jij bent uitgekomen op mijn blog én dit hele artikel hebt gelezen, werkt die filosofie blijkbaar wel redelijk. In ieder geval geeft hij mij de voldoening die ik zoek in het bloggen en dat is natuurlijk het allerbelangrijkste! 😊






∼∼∼ Op Blogpapa.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ∼∼∼

1 Comment

  • Reply
    3 onmisbare tips voor de beginnende blogger - blogpapa.nl
    19 maart 2022 at 10:32

    […] Ben je klaar voor een aantal pro blogtips? Lees dan deze blog met tips voor je vindbaarheid op Google. […]

  • Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.