Eten & Drinken

8x gezond broodbeleg voor kinderen

Gezond broodbeleg voor kinderen

Na de feestdagen en de enorme hoeveelheid suiker die iedereen waarschijnlijk op heeft, is het weer tijd om terug te gaan naar de basis. Geen afbakbroodjes of zelf gerolde croissantjes met pasta, hagelslag, speculoos of andere suikerbommetjes meer, maar “gewone” gezonde boterhammetjes! Ik geef je een paar tips voor gezond broodbeleg voor kinderen.

Goede voornemens: gezond broodbeleg voor kinderen

Waarschijnlijk heb je jezelf goede voornemens weer gesteld om gezond te eten, dus is dat makkelijk om ook voor de kinderen dit als doelstelling te nemen. Maar welke gezonde opties voor op het beleg zijn er eigenlijk? Ik geef je tips voor gezond broodbeleg voor kinderen:

1. Hummus

Hier valt voornamelijk de bieten hummus erg in smaak. Ze hebben dit leren eten op het kinderdagverblijf en noemden dit daar prinsessen hummus. Het duurde even voor ik door had wat dit was, maar het is nu ook voor mij een grote favoriet, waardoor het vaak op ons boodschappenlijstje staat. Ook de zoete pompoen hummus is een aanrader.

2. Fruit

Plakjes fruit, bijv. aardbei of banaan. Heerlijk de zonnestralen in huis halen met deze vitamines voor op brood. Vanwege de zoete smaak vallen deze fruitsoorten vaak goed in de smaak dus ook op brood zal het je niet verbazen dat ze het goed doen. Een bakje fruit op tafel en laat de kinderen zelf hun boterhammetje versieren.

3. Jam zonder suiker

Jam zonder suiker, ja het is misschien even wennen maar het is wel een goede vervanging. Hier hebben wij de wissel dit jaar ook gemaakt van jam met suiker naar zonder. De kinderen hadden er weinig moeite mee, maar ik merkte zelf wel wat verschil. We eten niet vaak jam, maar omdat het qua suikergehalte zoveel scheelde vonden we het de moeite wel waard om ook hierin een gezonde optie te kiezen. Ook proberen we te variëren in de verschillende smaken, zodat je niet altijd alleen maar aardbeien of frambozen jam hebt.

4. Stroop

Appelstroop, eventueel met een plakje kaas erop. Vooral bij de jongste is dit een grote hit!

5. Kipfilet

Een plakje kipfilet, lekker met plakjes komkommer of paprika erbij en zelfs wat sla.

6. Een eitje

Een eitje; gekookt of gebakken. Natuurlijk is hij gekookt wel wat gezonder! Ook hier kun je een plakje komkommer, tomaat of paprika erop leggen om het wat meer te laten vullen.

7. Pindakaas

Gezonde pindakaas, jaja deze bestaat! De 100% versie heb ik het dan over, 100% natuurlijke pinda’s bevat deze. In de supermarkten zie je deze versie ook steeds meer verschijnen, dus je hoeft er niet speciaal voor naar een andere winkel. Wat ideaal is natuurlijk!

8. Avocado

Misschien is het even wennen aan de smaak, het is namelijk een beetje vettig, maar wel erg gezond om wekelijks te eten. Er zitten namelijk een heleboel gezonde vetten in! Avocado is erg lekker in combinatie met ei.

Tips gezond broodbeleg voor kinderen

Leer jezelf en je kinderen ook aan om zo nu en dan eens wat rauwkost te eten bij de boterhammen. Zo pik je ook alvast wat groenten mee voor als ze die in de avond bijvoorbeeld minder snel eten of gewoonweg niet genoeg. Zo zet ik vaak een bakje met iets van tomaat/komkommer/paprika/appel op tafel bij de boterham, of leg er wat van bij op het bord. Ze pakken het er vanzelf vanaf of versieren hun bord hier leuk mee en eten het daarna op. Ook door de dag heen kun je met veel verschillende gezonde hapjes afwisselen.

Ook hebben wij hier in huis de regel: eerst een gezonde boterham en dan mag je zelf kiezen. Zo eten ze ook wel eens een boterham met hagelslag of pasta natuurlijk, maar kiezen ze ook net zo makkelijk voor een tweede boterham met iets gezonds erop.

Met deze afbeeldingen kun je heel gemakkelijk deze tips voor gezond broodbeleg voor kinderen op Pinterest bewaren ♥

Wil je je kind graag gezonde boterhammen geven? In dit artikel lees je 8 lekkere tips voor gezond broodbeleg voor kinderen dat ook nog eens lekker is!

Lees ook: Recept voor kindvriendelijke wraps


Lunchfoto via Shutterstock



∼∼∼ Op Blogpapa.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ∼∼∼

Comments

comments

2 Comments

  • Reply
    Zei de tortilla tegen de burrito: "It's a wrap!" (inclusief 3 recepten)
    3 januari 2020 at 12:41

    […] Lees ook: gezond broodbeleg voor kinderen […]

  • Reply
    Een gezond ontbijt voor het hele gezin maak je zo - tipsvoormama.nl
    17 januari 2020 at 15:32

    […] Proteïne voorkomt een energiedip en is zeker voor kinderen belangrijk. Dit is ook de reden dat op scholen het zogenaamde 10-uurtje in is gevoerd: kinderen krijgen rond die tijd een dip en dan moeten ze iets eten. Door proteïne toe te voegen kun je deze dip sowieso voorkomen. Proteïne toevoegen aan het ontbijt klinkt ingewikkelder dan het is. Je kunt dit heel makkelijk doen door bijvoorbeeld ontbijtgranen te eten met melk of yoghurt. Een volkoren boterham met kaas of pindakaas voldoet eveneens. Dat geldt ook voor de eerder genoemde eieren, pannenkoeken en overnight oatmeals. Of kies voor een van deze 8 gezonde tips voor broodbeleg. […]

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.