Gastblog Review Speelgoed, Spellen & Spelen

• REVIEW • | In Een Handomdraai

in een handomdraai review

Een spel met een grote, bewegende hand, wat moet ik me daarbij voorstellen? Mijn dochter kende het spel al van school, ik had er alleen maar van gehoord. Dus gingen we er mee aan de slag. Wat we er van vonden lees je in deze review!

De doos van In Een Handomdraai

De doos is groot en rechthoekig. Hij valt erg op omdat hij groen is en er een reusachtige hand op afgebeeld staat. Veel inhoud heeft de doos niet. Een grote, groene hand, een stapel kaarten en de spelregels. Goed om te weten is dat de hand werkt op 3 AA batterijen, deze zijn niet meegeleverd.

In Een Handomdraai speluitleg

Het doel van het spel is eigenlijk heel simpel, zorg dat jij de eerste speler bent met zes kaarten. Toch lijkt dit niet zo makkelijk te zijn en dat is nou net het leuke aan dit spel! Het is de bedoeling dat je in een cirkel om de hand heen gaat zitten en de stapel kaarten omgekeerd op tafel legt, waar iedereen er goed bij kan. Iedere speler krijgt een joker-kaart; deze kun je één keer gebruiken in het spel. De jongste speler mag beginnen en mag de hand aanzetten. De hand verplaatst zich in cirkels op tafel en wijst uiteindelijk iemand aan. Een andere speler mag nu een kaart pakken. Degene die aangewezen is moet kiezen voor ‘waarheid’ of ‘durven’, waarna de vraag of opdracht voorgelezen wordt. Heb je de vraag juist beantwoord of de opdracht juist uitgevoerd, dan mag je de kaart houden. Maar lukt dit je niet of weiger je het te doen, dan moet je de ‘doen’ opdracht uitvoeren. Weiger je deze ook of lukt het je niet, dan moet je een kaart inleveren die je eerder al gewonnen had.

De joker-kaart

De joker-kaart mag door iedere speler één keer ingezet worden; deze kaart kan ingezet worden zodra een opdracht wordt voorgelezen maar je deze niet uit wil voeren. Wanneer je dit doet krijg je geen kaart, maar je hoeft er ook geen terug te geven. Wel mag je iemand anders aanwijzen die de opdracht uit mag voeren of de vraag beantwoorden. Slaagt hij daarin dan ontvangt hij twee kaarten ter beloning. Lukt het hem niet, dan moet hij de ‘doen’ opdracht uitvoeren en wanneer deze niet lukt verliest hij een kaart.

Conclusie

Wij vinden In Een Handomdraai een super leuk spel. Het is een leuk en lachwekkend spel, met ontzettend grappige opdrachten! Wel is het verstandig jonge kinderen niet in de buurt te hebben. Ondanks dat onze dochter van drie jaar het spel al kende, vond ze de hand toch eng en wilde ze hem niet meer in haar buurt hebben.

handomdraai spel uitleg

FACT SHEET:

• Leeftijd: Vanaf 6 jaar