Papa-tips

Online shoppen: hoe doe je dat?

online shopping cart

Wat ziet het er buiten weer prachtig uit! Al die roodbruine bladeren op de grond en in de bomen, hagen en struiken: om melancholiek van te worden. Ik krijg dan meteen zin om lekker buiten te gaan uitwaaien. Lekker een frisse neus halen in de bossen! Helaas heb ik vorige winter mijn sjieke sjaal ergens laten liggen, dus moest ik nog even een nieuwe zien te vinden. Nou ben ik niet zo’n shoppert, en ongetwijfeld vele papa’s met mij. Zo’n net iets te vriendelijke “kan-ik-u-ergens-mee-helpen?”-dame die opeens achter me staat, een pashokje waar ik mijn kont niet kan keren, eindeloze rekken afstruinen voor één leuk shirt (dat er dan uiteraard niet meer is in mijn maat of kleur)… verschrikkelijk. Daarom begon ik al heel lang geleden aan online shoppen.

Online shoppen is voor mij een uitkomst; passen wanneer het mij uitkomt, gewoon in mijn eigen ruime slaapkamer, gemakkelijk zoeken door te filteren op merk of kleur of maat of alle drie, geen bemoeizuchtige verkoopster die in mijn nek loopt te hijgen. Ideaal! Het ding met online shoppen is alleen: we zijn er nog niet allemaal even bedreven in. Er zijn namelijk een paar dingen waar je op moet letten, om te voorkomen dat jouw online shopervaring een miskoop wordt. Tijd voor een paar Blogpapa-tips voor online shoppen!

!!SALE!! Of toch niet?

online shoppen

We zijn Hollanders, dus we zijn dol op koopjes. Webshops spelen daar vaak handig op in, door lekker opzichtige ‘SALE’-labels te gebruiken. Hier blijkt echter best vaak mee gerommeld te worden. Als zoiets uitkomt wordt zo’n webshop op social media vaak flink aangepakt maar als jij tot de ‘slachtoffers’ behoort, heb je daar weinig aan. Een voorbeeldje: ik kwam op een webshop, die ik niet bij naam zal noemen, een leuke Levi’s sweater tegen. Afgeprijsd van € 69,90 naar € 64,95! Klonk prima, totdat ik op Google ging zoeken naar andere aanbieders. Toen kwam ik uit bij een aanbieder die exact dezelfde sweater óók had afgeprijsd, maar dan van € 64,95 naar € 49,00… Ga dus niet zomaar af op een “SALE”-sticker, maar vergelijk even of er misschien betere prijzen te vinden zijn.

Online shoppen en het goede gevoel

De prijs is natuurlijk erg belangrijk, maar er zijn meer dingen die een rol spelen. Zaken als omruilen, bedenktijd, garantie en klachtenafhandeling. Een webshop is niet zo ‘tastbaar’ als een fysieke winkel: als je ergens mee zit kun je niet zomaar binnenlopen en stampij maken. Daarom is het belangrijk dat je van een webshop wéét hoe ze je behandelen, zodat je met een gerust hart kunt shoppen. Een goede graadmeter voor dat goede gevoel is het keurmerk.

online shoppen

Hoeveel wil je er hebben?

Wat veel mensen niet weten, is dat iedereen ongestraft een keurmerk mag starten! Er zijn er dan ook tientallen, waarvan sommige bestaan uit niet meer dan een hip, maar betekenisloos logootje. Drie keurmerken staan in ieder geval garant voor een duidelijke service: Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk. De leden van deze drie keurmerken hebben in samenwerking met de Consumentenbond een aantal goede afspraken heeft gemaakt ter bescherming van de consument én de ondernemer. En je kunt naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen wanneer je met een aangesloten webshop een geschil hebt. Voor de duidelijkheid zie je hiernaast de logo’s van deze keurmerken.

Een keurmerk zegt veel, maar niet alles

Niet alle betrouwbare webshops hebben echter een keurmerk. Toen Lin een tijdje terug aan het shoppen was voor winterjassen kwam ze uit bij Sans-online, een webshop waar we al vaker geshopt hadden naar volle tevredenheid. Nu viel me echter pas op dat zij niet zijn aangesloten bij een keurmerk. Toen ik ze belde om te vragen hoe dat kwam, vertelde een vriendelijke dame mij dat ze dat niet nodig vonden. Ze hadden immers een fysieke winkel met een grote schare trouwe klanten en een jarenlange reputatie waar ze op konden leunen. Een goed verhaal, maar ik weet het nu toevallig omdat ik ze belde. De meeste online shoppers zullen denken: geen keurmerk? Niet shoppen! Een goede vuistregel, maar dus niet altijd terecht. Check even of de webshop ook een fysieke winkel heeft. Dat geeft natuurlijk geen keiharde garanties, maar toch wel een beetje extra van dat ‘goede gevoel’.

“Klanten geven ons een 10”

Op de meeste webshops staat wel vermeld wat voor rapportcijfer ze krijgen van hun klanten. Dat gaat meestal via een reviewsite (beoordelingssite) zoals Trustpilot, Kiyoh of eKomi. Hoewel dit soort reviewsites altijd wel te manipuleren zijn, geven ze toch vaak wel een beetje informatie waar je wat aan hebt. Kijk niet naar opmerkingen als: “Geweldige site! Echt de goeiste van allemaal!” maar kijk naar terugkomende details. Als er bijvoorbeeld 4 of 5 keer wordt vermeld dat de telefonische helpdesk zo vriendelijk is, dan zal daar best een kern van waarheid in zitten. Het betekent echter ook dat er dus blijkbaar regelmatig gebeld moet worden naar die helpdesk. Waarom zou dat zijn?

Beoordeling op Google

Bij veel aanbieders zie je op Google een aantal sterren staan (maximaal 5). Die beoordeling wordt door Google samengesteld uit beoordelingen die klanten hebben gegeven via allerlei reviewsites, Google’s eigen klantenreviews en een aantal andere onafhankelijke partijen. Ook dit is geen echte garantie op de betrouwbaarheid, maar Google beschikt natuurlijk wel over heel veel informatie om een min of meer objectief oordeel te kunnen geven.

Stap voor stap

Mijn laatste online shoppen-avontuur zal ik in stappen beschrijven, zodat je ziet hoe ik het aanpak. Andere tips of aanvullingen zijn altijd welkom! Ik kijk meestal naar:

  • Is dit een betrouwbare webshop/Hebben ze een keurmerk?
  • Zijn er nog meer aanbieders? Zijn die betrouwbaar?
  • Wat zijn de voorwaarden?

Stap 1: Zoeken

Goed, ik was dus aan het shoppen voor een spijkerbroek. PME vind ik mooie jeans hebben, dus ging ik daar op googelen. Op Google.com typte ik gewoon: “PME jeans sale”. In het zoekresultatenscherm klikte ik op het tabblad ‘Shopping’ waar je kunt filteren op prijs en aanbieder. Ik kwam een leuke PME legend jeans actie tegen, (alweer) op Sans-online.

google online shoppen

Stap 2: Betrouwbaarheid checken

De webshop heeft weliswaar geen keurmerk, maar wel een fysieke winkel. Daarnaast scoren ze op Google 4,5 van de 5 sterren en op de reviewsite op hun eigen website scoren ze 4,56 van de 5 sterren. Ik had in dit geval dus ook nog even gebeld om te informeren, maar normaal doe ik dat niet: fysieke winkel + goede score op Google + goede score op reviewsite = goed genoeg voor mij.

Stap 3: Vergelijken

Het leuke aan Google Shopping is dat er vaak bij een product staat vermeld dat er meerdere aanbieders zijn. Dat maakt vergelijken simpel: je klikt op “prijzen vergelijken” en je ziet in één oogopslag wat de producten kosten bij de verschillende aanbieders, én de Google beoordeling van die aanbieders. Dat schiet lekker op!

Stap 4: Voorwaarden checken

Bij Google Shopping zie je meteen of er verzendkosten zijn, maar dat is niet altijd zo duidelijk. Kijk dus even goed naar de voorwaarden van de webshop waar je van plan bent te bestellen! Ik hoor je al denken: “Ik ben gek! Dat zijn heel veel bladzijdes met hele kleine lettertjes!” Hou dan in je achterhoofd: de meeste mensen die kritisch shoppen komen toch steeds terug bij dezelfde paar webshops. Als je je één verdiept in hun voorwaarden dan weet je dat je daar ook gewoon goed zit. Kijk bijvoorbeeld goed na of je spullen gratis mag retourneren als ze niet passen of als er iets mis mee is. En hoelang je bedenktijd hebt voordat je aan je koop vast zit.

Stap 5: Bestel maar, bestel maar, bestel maar!

Vanaf hier gaat het je vast wel zelf lukken. Houd nog wel even in de gaten of je orderbedrag hoog genoeg is voor gratis verzending en kijk even naar de betaalmethodes waaruit je kunt kiezen. Op de website van de Consumentenbond kun je gemakkelijk vergelijken wat de verschillen, de voordelen en de nadelen zijn van iDeal, PayPal, Afterpay, credit card enzovoort, enzovoort.

Zo, ik hoop dat je hier wat aan hebt! En zoals gezegd, als je nog aanvullingen hebt die kunnen helpen bij onze leerweg naar professioneel online shoppen: kom maar door in die comments!

 

(foto van online shopping cart via Shutterstock)



∼∼∼ Op Blogpapa.nl wordt gebruik gemaakt van affiliate links. Dit betekent dat als jij op een van de links klikt, wij daar mogelijk commissie over krijgen. Het kost jou niets extra, maar het levert ons wel wat op. Ook krijgen wij soms betaald of we krijgen een product in ruil voor een blogpost. Onze mening blijft hierdoor nog steeds onveranderd en eerlijk. Voor meer informatie kun je de disclaimer doorlezen. ∼∼∼

Comments

comments

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.